pl en cn

Rekordowo wysokie zyski China Post, rekordowo niskie Poczty Polskiej

2021-10-10

China Post Group Corporation odnotowała szybki wzrost zysków w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku 2021. Ten państwowy dostawca usług pocztowych odnotował wzrost zysków o 21,94 procent rok do roku w okresie styczeń-sierpień, nowy rekord w ciągu pięciu lat, powiedział przewodniczący grupy Pan Liu w swoim przemówieniu podczas Światowego Dnia Poczty. Jest to wydarzenie obchodzone co roku 9 października. Przychody firmy wzrosły o 9,37 procent w porównaniu z poprzednim rokiem, dodał Liu.

W ciągu ostatniego roku pocztowy gigant wdrożył trzyletni plan działania na rzecz przebudowy państwowego przedsiębiorstwa, wdrażając środki mające na celu poprawę ładu korporacyjnego i rynkowych mechanizmów działania, poprawę jakości usług i zwiększenie obrotu na obszarach wiejskich. W przyszłości firma planuje kontynuować pogłębianie reform w zakresie dostaw ekspresowych i usług logistycznych, jednocześnie budując kompleksową platformę zapewniającą wiele usług, takich jak handel elektroniczny, dostawy i finanse.

Z okazji tego samego Światowego Dnia Poczty opublikowano także wyniki Poczty Polskiej. W 2020 r. spółka zmniejszyła przychody o 5 proc. i wygenerowała 119 mln zł straty. Choć jest niemal monopolistą w branży listów, to zawieszenie aż 70 proc. przychodów operatora na usługach, na które popyt topnieje w zastraszającym tempie (poza listami to np. przekazy pocztowe), sprawia, że w odróżnieniu od chińskiego dostarczyciela, PP jest kolosem na glinianych nogach.

Jak ujawnia Poczta Polska, rynek związany z dostarczaniem tradycyjnej korespondencji nad Wisłą – od maja 2017 r. do lipca 2021 r. – zmniejszył się drastycznie o ponad 31 proc. W praktyce liczba listów i przesyłek reklamowych spadła o ponad 534 mln szt.  O skali wyzwań może świadczyć fakt, że w ub.r. wszyscy operatorzy dostarczyli na polskim rynku ponad 1 mld listów.

UE