pl en cn

Hong Kong-Zhuhai-Macao, najdłuższy most na świecie

2018-11-21

Wicepremier Han Zheng powiedział w swoim przemówieniu podczas ceremonii otwarcia, że budowa obszaru Guangdong-Hongkong-Macao Greater Bay jest krajową strategią planowaną i promowaną przez Prezydenta Xi.

Sam pomysł budowy mostu HZMB powstał w latach 80-tych, jednak jego budowa rozpoczęła się dopiero w 2009 roku po stronie Chin i Makao, natomiast po stronie Hongkongu prace ruszyły dopiero w 2011r.. Projekt miał zostać ukończony dużo wcześniej, ale został ukończony w 2017 a jego oficjalne otwarcie nastąpiło dopiero w październiku 2018 roku.

Most ma długość 55 km i łączy trzy główne miasta delty Rzeki Perłowej/chińskiej Doliny Krzemowej w Chinach, które stanowią największą metropolię świata. Obiekt ten ,zbudowany przy użyciu skomplikowanych i zaawansowanych technologii, nazywany jest przez Chińczyków inżynieryjnym cudem. Składa się on z trzech odcinków mostowych oraz tunelu i został tak zbudowany aby pokonać najsilniejsze tajfuny i trzęsienia ziemi, które występują w tym regionie.  Budowa jego wstępnie szacowana była na 15.73 mld RMB (ok. 2.26 mld USD), w rezultacie inwestycja pochłonęła znacznie więcej bo ponad 20 mld USD. Na całość konstrukcji składają się trzy podwieszane mosty (z czego most główny ma 23 km długości) i tunel podwodny (długości 6.7 km) dzięki czemu stanowi najdłuższą morską przeprawę drogową na swiecie. Po otwarciu przeprawy trasę z Hongkongu do Zhuhai można pokonać samochodem w 30 minut. Do tej pory zajmowało to nawet 4 godziny. Miejscowe władze są przekonane, że otwarcie inwestycji napędzi gospodarkę tego regionu.

 

UE