pl en cn

Nowozelandzki koncern mleczny planuje znaczne zwiększenie sprzedaży produktów mlecznych w Chinach

2018-09-11

Nowozelandzka firma Fonterra, największy na świecie eksporter produktów mleczarskich planuje potroić sprzedaż marki Anchor w Chinach, w tym mleko UHT i mleko pasteryzowane, aby jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję na rynku - powiedział jeden z czołowych przedstawicieli firmy.

Od pierwszego mleka UHT Anchor sprzedanego w Szanghaju w 2013 r., firma Fonterra rozszerzyła swój asortyment produktów do ponad 47 produktów w 13 tysiacach sklepów w całym kraju. Firma odnotowuje również stały wzrost w sprzedaży internetowej, która stanowi obecnie 55 procent calkowitej sprzedaży.

W grudniu firma we współpracy z Hema Fresh (sklepem spożywczym Alibaba Group Holding Ltd.) wprowadzila pasteryzowany produkt mleczny o nazwie Daily Fresh. Pasteryzowane mleko ma 24-godzinny okres przydatności do spożycia, dzięki czemu zachowuje świeżość i jakość.

Propozycja polskich firm na rynek chiński to przede wszystkim mleko w proszku, serwatka, mleczka smakowe, mleko UHT, mleko bez laktozy, mleko skondensowane, śmietana UHT i sery. Wśród polskich producentów mleka obecnych w Chinach wyróżniają się SM Mlekovita i OSM Łowicz, ale znaleźć tez można mleko innych polskich producentów takich jak MlekpolPolmlekSM Gostyń, czy mleko kozie firmy Danmis.

Polskie produkty docierają do chińskiego konsumenta poprzez kilka kanałów dystrybucji. Głównie poprzez światowe sieci handlowe prowadzące swoje markety i sklepy także w Chinach, poprzez sklepy z artykułami importowanymi i poprzez platformy e-commerce i m-commerce. 

Najpopularniejsze platformy zakupowe, gdzie chińczycy kupują m.in. produkty zagraniczne to należące do Grupy Alibaba serwisy Tmall.com i Taobao.com. Innym popularnym serwisem B2C jest JD.com. Polskie zaklady mleczne w ostatnich latach wzmożyły eksport do ChRL. Obecnie Polska ma zatwierdzone do eksportu do Chin 84 zaklady mleczarskie. Najbardziej pożądanymi markami przez chińskich konsumentow – to Łaciate i Łowiczanka.

W ostatnich latach eksport nabiału z Unii do Chin wzrósł o ponad 174 proc. Wolumen chińskiego importu produktów mlecznych w całym 2017 r. zwiększył się o ok. 13 proc. wobec wzrostu o ponad 20 proc. w 2016 r., a jego wartość wzrosła w 2017 r. o 37 proc. wobec wzrostu o ok. 12 proc. w 2016 r.

UE