pl en cn

Rozwoj rynku motoryzacyjnego w Chinach

2018-09-28

Sprzedaż nowych pojazdów elektrycznych wzrosła o 11,5 procent do 412 tysiecy sztuk w pierwszej połowie tego roku w stosunku do roku ubieglego, podczas gdy produkcja wzrosła o 94,9 procent do 413 tysiecy sztuk, zgodnie z danymi z Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.

Zgodnie z nową polityką dotacje na nowe pojazdy elektryczne o zasięgu jazdy poniżej 150 kilometrów przestały obowiązywać od 12 czerwca, natomiast pojazdy o zasięgu jazdy od 150 km do 300 km otrzymają minimalne dopłaty.

W Chinach w 2017 roku sprzedało sie około 600 tys. samochodów pasażerskich i ok. 200 tys. biznesowych, natomiast dane szacunkowe podają, że w 2018 roku liczba ta osiągnie ponad 900 tys. aut osobowych i ponad 200 tys. pasażerskich, czyli 50% wzrost.

Jak podają statystyki od stycznia do kwietnia 2018 roku w Chinach wyprodukowano ponad 230 tys. samochodów i w tym samym przedziale czasowym sprzedano 225 tys. aut.

Łącznie w 2017 roku w Polsce zostało sprzedanych 484 samochodów elektrycznych, ale ocenia się że do roku 2025 po polskich drogach będzie jeździć milion samochodów elektrycznych.

Chińczycy szacują, że do końca 2018 r. liczba sprzedanych samochodów opartych na nowych źródłach energii przekroczy 1 milion, a do 2020 wyniesie nawet 2 miliony. Przewidują oni także, że w 2025 r. udział sprzedaży pojazdów elektrycznych, hybrydowych i wodorowych w Chinach wyniesie 20%. Według globalnych producentów w tym roku światowy udział sprzedaży elektryków obejmie 35% rynku motoryzacyjnego, z czego 50% będzie stanowił rynek chiński.

Dla porównania, w I połowie 2018 r. w Wielkiej Brytanii sprzedano ok. 28 tys. samochodów całkowicie elektrycznych oraz hybryd typu plug-in (dane Go Ultra Low), zaś z francuskich salonów wyjechalo w tym samym czasie ok. 25 tys. EV (dane Avere France).

W USA sprzedaż aut z napędem elektrycznym na koniec października 2017 wyniosła nieco ponad 133 tys. egzemplarzy. A w Europie ogólnie sprzedało się w tym okresie nieco ponad 242,5 tys. tego typu. Na tym tle sprzedaż (od początku roku do października 2017) ponad 405 tys. aut elektrycznych tylko w Chinach robi spore wrażenie. Cała Europa i Stany Zjednoczone łącznie kupiły łącznie mniej elektryków niż same Chiny. 

Przy zachowaniu takich parametrów wzrostu, w 2030 roku nawet 8 na 10 sprzedawanych na świecie samochodów będzie wyposażonych w napęd elektryczny. 

UE