Rynek elektronicznej rozrywki w Chinach
Przez długi czas warty 30 miliardów yuanów RMB (ponad 4,7 mld dolarów) rynek gier komputerowych kierowany był do konsumentów płci męskiej będąc przepełniony akcją, wizerunkami broni, przemocą, a także skąpo ubranymi bohaterkami. Nawet schematy kolorystyczne składały się w większości z czerni i brązu.
Przyszedł czas na zmiany – na początku br. w Chinach popularność zyskała gra mobilna Love and the Producer, której developerem było Paper Studio z Suzhou. Jej fabuła opiera się na komunikacji z jednym z czterech chłopaków – nie tylko na rozmowach z nimi, ale również porozumiewaniu się na wbudowanych w grę komunikatorach. Jest to spełnienie snów młodych kobiet, które obecnie nie posiadają partnera, a chcą poczuć, że jednak go mają. Graczki do wyboru mają prezesa dużej firmy, genialnego naukowca, gwiazdę popkultury a także policjanta.
Gra okazała się niespodziewanym hitem, a przez trzy pierwsze miesiące jej obecności na rynku twórcy zarobili 200 milionów yuanów RMB (ponad 31 mln dolarów), a do końca roku spodziewane jest przekroczenie progu 50 mln dolarów.
Popularność Love and the Producer zachęciła inne studia do produkcji gier skierowanych do kobiet, czego przykładem może być np. Żaba Podróżnik, która od początku grudnia 2017 do końca stycznia 2018 roku została ściągnięta prawie 4 mln razy i zarobiła 2 mln dolarów.
Zgodnie z raportem Gamma Data Corp, firmy zajmującej się chińską elektroniczną rozrywką, przemysł rozrywkowy stał się kluczowym faktorem wzrostu ekonomicznego w Chinach. W 2017 roku wygenerował on ponad 480 miliardów yuanów, o 15% więcej niż rok wcześniej. W raporcie zaznaczono również, że elektroniczna rozrywka stanowi ok. 40% całego przychodu w przemyśle rozrywkowym i przyniosła 200 miliardów yuanów przychodów.
Obecnie w Chinach istnieje ponad 580 milionów graczy, których większość urodziła się w latach dziewięćdziesiątych i pierwszej dekadzie XXI w.