Sieć kolejowa dłuższa o 4000 km w 2018 roku
Według planów budżetowych na 2018 rok, Chiny planują przeznaczyć 732 miliardy yuanów RMB (113 mld USD) na kontynuowanie budowy największego na świecie systemu kolejowego. Spośród 4000 kilometrów torów kolejowych, które mają powstać w tym roku, niemal 90% ma być torami przeznaczonymi dla kolei szybkich prędkości.
W latach 2013-2017 Chiny zainwestowały 3,9 biliona yuanów RMB (niemal 616 mld USD) i wybudowały 29,4 tys. km torów, a ponad połowa z nich była torami dla pociągów szybkiej prędkości. Tylko w ubiegłym roku, Chiny wydały 801 mld yuanów RMB (126 mld USD) na budowę kolei i oddały do użytku 3038 km nowych torowisk.
Według prognoz, w 2018 roku w chińskie koleje mają obsłużyć 3,25 mld pasażerów, co ma być wzrostem o niemalże 7% w stosunku do roku poprzedniego. W ubiegłym roku ponad 1,7 mld podróżujących wybrało koleje szybkiej prędkości (gaotie). Jak mówi pięcioletni plan rozwoju transportu – do 2020 roku chińskie koleje mają posiadać 150 tys. km torów do użytku, a samych torów przystosowanych do kolei szybkiej prędkości ma być 30 tys. Według planu, do ponad 80% miast mających ponad milion mieszkańców mają dojeżdżać pociągi gaotie.