Testy automatycznych autobusów w Shenzhen
W grudniu ubiegłego roku cztery autobusy bez kierowcy firmy Shenzhen Haylion Technologies zostały wypuszczone na drogi w Shenzhen w prowincji Kanton – był to pierwszy tego typu test na całym świecie. Pojazdy nie różnią się wyglądem od normalnych, załogowych autobusów – posiadają nawet miejsce dla kierowcy, ale są one sterowane automatycznie na podstawie wprowadzonej trasy bez ingerencji człowieka.
Chińskie autobusy potrafią wymijać pieszych, przyspieszać i zwalniać, wykonywać hamowanie awaryjne, zmieniać pas ruchu, a także nawigować wykorzystując sygnalizację świetlną. Autobusy wykorzystane w testach mogły pomieścić 19 pasażerów.
Według relacji pasażerów, podczas gdy inny użytkownik ruchu zmienił nagle kierunek jazdy – pojazd sam zwolnił, ale według pasażerów, hamulec był wciśnięty nieco zbyt mocno.
Testy objęły kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trasy pokonane czterema pojazdami w różnych partiach miasta. Po zatwierdzeniu, autobusy wejdą do codziennego użytku. Jeden pojazd w obecnej fazie rozwoju kosztuje ok. 500 tys. yuanów RMB (76 tys. dolarów) i jest w całości wyprodukowany w Chinach.