Chińscy producenci samochodów walczą o rynek
W 2018 roku obserwuje się spadek sprzedaży wśród chińskich producentów aut. Rynek samochodów osobowych spadł o 3 punkty procentowe do ponad 38,2 procent i jest to najgorszy wynik od trzech lat.
Z pośród niemalże 100 chińskich producentów samochodów niewielu przetrwało ten okres bez pogorszenia wyników. Sprzedaż Changana i Dongfeng Motor obniżyła się o prawie 18 procent, BAIC Motor o prawie 14 procent a Great Wall Motor o 4,6 procent.
W celu przyciągniecia klientów wielu producentów obniżyło ceny swoich modeli. Zwłaszcza sektor SUV, który był motorem wzrostu chińskich producentów samochodów w ciągu ostatnich kilku lat, zanotowal spadek o 14 procent w sierpniu w porównaniu do tego samego miesiąca w roku ubiegłym.
Wyniki te wyglądają jeszcze gorzej jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że cały rynek pojazdów ogółem (w tym importowanych) w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy tego roku wzrosł o 3,5% (osiągając liczbę 18 mln).
Okres ten zaliczy do udanych m. in. chiński koncern motoryzacyjny Geely, który jest właścicielem Volvo Cars. Geely posiada też prawie 10% udziałów w niemieckim koncernie samochodowym Daimler i jest także największym udziałowcem Volvo AB, szwedzkiej firmy produkującej ciężarówki. W chińsko-białoruskiej fabryce „BelGee” produkuje się ponad 60 tys. samochodów rocznie.