Chiny pracują nad nowym pociągiem magnetycznym
Już niedługo chińscy pasażerowie wsiądą do kolei magnetycznej trzeciej generacji, przystosowanej do prędkości 200 km/h. Nowe pociągi maglev będą wsparciem dla systemów metra i kolei podmiejskiej. Zostaną wyposażone w „potężny mózg”, czyli zaawansowany system informatyczny, który umożliwi zdalne zarządzanie taborem. Dzięki temu pociągi będą bezzałogowe.
Pociągi wyprodukuje CRRC Zhuzhou, spółka zależna China Railway Rolling Stock Corp - największego producenta taboru kolejowego na świecie pod względem wielkości produkcji. CRRC Zhuzhou specjalizuje się w produkcji pociągów, w tym lokomotyw elektrycznych, pojazdów transportu masowego, pociągów maglev i tramwajów.
Producent pociągów podkreśla ich przyszłe znaczenie w komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Trzecia generacja maglevu ma być lżejsza i będzie osiągać szybsze prędkości przy pokonywaniu wzniesień.
Pociągi mają być gotowe najpóźniej do marca 2020 roku. 90% części użytych do ich produkcji będzie pochodziło z Chin. „Aby w dalszym stopniu promować rozwój technologii i przełamywać zachodnie monopole w wielu dziedzinach nauki, chiński rząd i firmy powinny podnieść wolumen zamówień na produkty i usługi od podmiotów krajowych, które posiadają patenty i chętnie opracowują nowe produkty” - powiedział Deng Zhonghan, profesor z Chińskiej Akademii Inżynierii.
W marcu br. CRRC zaprezentowało prototypowy pociąg maglev, który docelowo przewiezie pasażerów z prędkością do 600 km/h. Oznacza to, że pociąg może przewieźć pasażerów między Pekinem a Szanghajem w ciągu zaledwie trzech i pół godziny.
Prototyp nie będzie jednak pierwszym tak szybkim pociągiem na świecie. W 2015 r. Japonia ustanowiła nowy rekord prędkości dzięki własnemu pociągowi o prędkości 603 km/h.