Huawei pracuje nad własnym systemem operacyjnym
Huawei Technologies Co zapowiedziało, że jeszcze w tym roku może uruchomić samodzielnie zaprojektowany system operacyjny. Decyzja pojawiła się po tym, jak Google zagroziło odcięciem urządzeń Huawei od systemu operacyjnego Android.
„Własny system operacyjny Huawei będzie kompatybilny ze wszystkimi aplikacjami na Androida. Jeśli aplikacje Androida zostaną ponownie skompilowane, ich wydajność działania można poprawić o ponad 60 procent”, powiedział Yu Chengdong, dyrektor generalny Huawei. Nowy system operacyjny będzie dostosowany do smartfonów, komputerów, tabletów, telewizorów, samochodów i tech-wear.
„Huawei stara się rozszerzyć swoją działalność, aby lepiej dostosować się do zmian na rynku globalnym i dużo inwestuje w podstawowe technologie, aby wzmocnić swoją konkurencyjność i zyskać przewagę na całym świecie” - zapowiedział Xiang Ligang, dyrektor generalny organizacji Information Consumption Alliance.
Jednakże eksperci stwierdzili, że zadbanie o ekosystem aplikacji jest o wiele ważniejsze niż stworzenie systemu operacyjnego, co można zobaczyć po fiasku samodzielnie opracowanych mobilnych systemów operacyjnych Blackberry i Microsoftu.
„Stworzenie ekosystemu na rynku krajowym nie będzie stanowiło problemu, ponieważ chińscy konsumenci obecnie nie używają tych samych aplikacji, co obcokrajowcy. Ponadto Huawei może uzyskać pomoc od chińskiego lidera technologicznego Tencenta, który posiada ogromny ekosystem aplikacji”, twierdzi ekspert IT zaznajomiony ze sprawą. Trudności mogą się pojawić na rynkach zagranicznych. „W najgorszym przypadku nadal może oferować zagraniczny smartfon i współpracować z lokalnymi firmami zewnętrznymi w zakresie systemu operacyjnego” - powiedział.
Huawei to najpopularniejszy producent smartfonów w Polsce po tym, jak w pierwszym kwartale 2019 roku wyraźnie wyprzedził Samsunga. Aż 35,4 proc. sprzedanych nad Wisłą smartfonów stanowią urządzenia Huaweia i należącej do niego marki Honor. W zestawieniu najpopularniejszych producentów smartfonów znajduje się także inna chińska marka - Xiaomi. Kontroluje ona 6,5% rynku.