Przedsiębiorstwa z Zhejiang tracą na wojnie handlowej z USA
Przedsiębiorstwa w prowincji Zhejiang starają się złagodzić skutki wojny handlowej między Chinami i Stanami Zjednoczonymi poprzez transgraniczny handel elektroniczny, rynki alternatywne i modernizacje przemysłowe.
Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych partnerów handlowych prowincji Zhejiang. Według danych celnych, handel z USA stanowił 13,7 procent całkowitej wymiany handlowej prowincji w kwietniu tego roku. „Firmy, które utrzymują stosunki handlowe ze Stanami Zjednoczonymi, już odczuły szok”, mówi Li Jianwei, prezes Hangzhou Euroluck Import and Export Co, handlowca tkaninami i tekstyliami. Według niego zamówienia zaczęły spadać od drugiej połowy 2018 r. w obawie przed sankcjami, chociaż tekstylia nie były wówczas uwzględnione na listach produktów o podwyższonych taryfach celnych.
Z kolei , zdaniem Zhu Qiucheng, dyrektora generalnego Ningbo New Oriental Manufacturing and Trading Co, firmy produkującej i sprzedającej drewniane wyroby rzemieślnicze -chociaż 25-procentowe taryfy celne są powodem do niepokoju, nie jest to coś, co na dłuższą metę może zaszkodzić firmie. „Nasza główna działalność opiera się na e-commerce, a nasze zyski były dość wysokie, od kilkuset juanów do tysiąca juanów za produkt”, powiedział Zhu. „Nie jesteśmy producentem z niższej półki, ale przedsiębiorstwem o znaczącej obecności marki na rynku europejskim i amerykańskim”.Według niego, jego firma,w przeciwieństwie do innych, będzie w stanie przenieść dodatkowe koszty na amerykańskich konsumentów. „Kluczowym celem dla nas jest modernizacja eksportu i zmiana modelu konkurencyjności z niskich kosztów pracy na wysoką jakość i markę” . Zhu twierdzi także, że rynek amerykański jest nadal uzależniony od niektórych kategorii produktów z Chin i nie będzie im łatwo znaleźć alternatywę przez co najmniej pięć lat.
Shi Guoping, dyrektor Ningbo Robots Industry Association, powiedział, że producenci maszyn zrobotyzowanych w Ningbo mają znaczące zalety pod względem kosztów, jakości i technologii, i oczekują, że amerykańscy nabywcy poniosą koszt dodatkowych opłat celnych. Dodał też, że krajowy rynek robotów jest wystarczająco duży, aby wspierać producentów.
Przedsiębiorcy liczą także na wsparcie lokalnego rządu. Oczekuje się, że w tym roku obniżone zostaną podatki i opłaty dla firm o 200 miliardów juanów (29 miliardów dolarów). Kolejny sposób na zmniejszenie ryzyka handlowego to znalezienie alternatywnych rynków, jak na przykład region Europy Centralnej i Wschodniej. W 2018 r. poziom handlu między Zhejiang a krajami CEE sięgnął 91,277 miliarda juanów, co stanowi wzrost o 21,11% w porównaniu do roku ubiegłego. Prowincja Zhejiang zainwestowała 1,11 miliarda dolarów amerykańskich w 197 przedsiębiorstw z regionu CEE, a kraje CEE zainwestowały w 463 firmy w Zhejiang. Całkowita wartość kontraktów wyniosła 854 miliony dolarów amerykańskich.