Technologiczna rewolucja w branży kosmetycznej
Nowe technologie szybko zmieniają kolejne chińskie sektory, a branża kosmetyczna nie jest wyjątkiem.
„Widzimy, jak entuzjastycznie marki beauty wykorzystują sztuczną inteligencję, analizy big data czy technologię rozpoznawania twarzy do rekomendowania i dostosowywania produktów do konsumentów” - powiedział Chen Lijuan, szef Alibaba AI Lab.
Dzięki postępowi technologicznemu, klienci mogą wyświetlać porady dotyczące pielęgnacji skóry bezpośrednio na lusterku czy też wypróbować wirtualny makijaż. Mogą skorzystać też z urządzeń, które precyzyjnie analizują twarz i skórę, by bezbłędnie dobrać odpowiednie produkty.
„Dopasowanie odpowiedniego kosmetyku do mojej ciemnej karnacji nie jest łatwe, więc chętnie skorzystałam z tej możliwości” - powiedziała Xu Fan, 27-letni studentka z Szanghaju podczas zeszłorocznych targów China International Expo. Na stoisku marki Innisfree przeanalizowano jej twarz, a następnie stworzono podkład w odcieniu dobranym specjalnie do jej skóry.
Zakupy online stały się lokomotywą napędzającą rozwój sektora kosmetycznego. W ubiegłym roku przychody z kanałów e-commerce w kategorii uroda i higiena osobista wzrosły odpowiednio o 37 procent i 36 procent. To również zmotywowało marki, takie jak międzynarodowy koncern Unilever, do większych wydatków na marketing internetowy. Dodatkowo, w ubiegłym roku koncern zbudował nowe centrum badawczo-rozwojowe w Szanghaju, aby współtworzyć produkty z T-mall i odkrywać nowe możliwości na szybko rozwijającym się rynku produktów do pielęgnacji ciała. Firma chce wykorzystać zalety płynące ze swojego systemu zarządzania łańcuchem dostaw oraz bazy danych i zasoby detaliczne Alibaby.
Johnson & Johnson z kolei wykorzystał zaawansowane algorytmy przy pracy nad stworzeniem dwóch nowych smaków płynu do płukania ust Listerine: Rosemary Blossom i Vanilla Breeze. Oparte na danych spostrzeżenia na temat higieny jamy ustnej w Chinach w połączeniu z opiniami klientów sklepów internetowych skłoniły amerykańskiego giganta do opracowania nowych smaków i skracania czasu wejścia na rynek z 12 miesięcy do zaledwie pięciu.
W ankiecie opublikowanej w marcu br., ponad trzy czwarte chińskich kobiet w wieku od 25 do 44 lat, posiadających miesięczny dochód powyżej 8 000 juanów (1150 USD), uważa że „zakupy to przede wszystkim zadowalające doświadczenie”. Marki muszą zatem pracować nad customer experience, aby stale przyciągać młodych kupujących, zwłaszcza pokolenie Z”.
Chiny są trzecim co do wielkości, po Europie i USA, rynkiem kosmetycznym na świecie. Jego wartości wycenia się na około 39 mld dol. Popyt chińskich konsumentów na kosmetyki do makijażu i pielęgnacji stale rośnie. Kraj coraz mocniej otwierają się na import kosmetyków, również z Polski. Od 1 lipca 2018 r. obniżono stawki celne na wwóz m.in. części wyrobów przemysłu kosmetycznego i chemicznego do Państwa Środka. Stawkę obniżono z 8,4 do 2,9 proc. w przypadku środków do pielęgnacji skóry i włosów, detergentów czy niektórych produktów medycznych i zdrowotnych.