pl en cn

Technologiczna rewolucja w branży kosmetycznej

2019-05-01

Nowe technologie szybko zmieniają kolejne chińskie sektory, a branża kosmetyczna nie jest wyjątkiem.

„Widzimy, jak entuzjastycznie marki beauty wykorzystują sztuczną inteligencję, analizy big data czy technologię rozpoznawania twarzy do rekomendowania i dostosowywania produktów do konsumentów” - powiedział Chen Lijuan, szef Alibaba AI Lab.

Dzięki postępowi technologicznemu, klienci mogą wyświetlać porady dotyczące pielęgnacji skóry bezpośrednio na lusterku czy też wypróbować wirtualny makijaż. Mogą skorzystać też z urządzeń, które precyzyjnie analizują twarz i skórę, by bezbłędnie dobrać odpowiednie produkty.

„Dopasowanie odpowiedniego kosmetyku do mojej ciemnej karnacji nie jest łatwe, więc chętnie skorzystałam z tej możliwości” - powiedziała Xu Fan, 27-letni studentka z Szanghaju podczas zeszłorocznych targów China International Expo. Na stoisku marki Innisfree przeanalizowano jej twarz, a następnie stworzono podkład w odcieniu dobranym specjalnie do jej skóry.

Zakupy online stały się lokomotywą napędzającą rozwój sektora kosmetycznego. W ubiegłym roku przychody z kanałów e-commerce w kategorii uroda i higiena osobista wzrosły odpowiednio o 37 procent i 36 procent. To również zmotywowało marki, takie jak międzynarodowy koncern Unilever, do większych wydatków na marketing internetowy. Dodatkowo, w ubiegłym roku koncern zbudował nowe centrum badawczo-rozwojowe w Szanghaju, aby współtworzyć produkty z T-mall i odkrywać nowe możliwości na szybko rozwijającym się rynku produktów do pielęgnacji ciała. Firma chce wykorzystać zalety płynące ze swojego systemu zarządzania łańcuchem dostaw oraz bazy danych i zasoby detaliczne Alibaby.

Johnson & Johnson z kolei wykorzystał zaawansowane algorytmy przy pracy nad stworzeniem dwóch nowych smaków płynu do płukania ust Listerine: Rosemary Blossom i Vanilla Breeze. Oparte na danych spostrzeżenia na temat higieny jamy ustnej w Chinach w połączeniu z opiniami klientów sklepów internetowych skłoniły amerykańskiego giganta do opracowania nowych smaków i skracania czasu wejścia na rynek z 12 miesięcy do zaledwie pięciu.

W ankiecie opublikowanej w marcu br., ponad trzy czwarte chińskich kobiet w wieku od 25 do 44 lat, posiadających miesięczny dochód powyżej 8 000 juanów (1150 USD), uważa że ​​„zakupy to przede wszystkim zadowalające doświadczenie”. Marki muszą zatem pracować nad customer experience, aby stale przyciągać młodych kupujących, zwłaszcza pokolenie Z”.

Chiny są trzecim co do wielkości, po Europie i USA, rynkiem kosmetycznym na świecie. Jego wartości wycenia się na około 39 mld dol. Popyt chińskich konsumentów na kosmetyki do makijażu i pielęgnacji stale rośnie. Kraj coraz mocniej otwierają się na import kosmetyków, również z Polski. Od 1 lipca 2018 r. obniżono stawki celne na wwóz m.in. części wyrobów przemysłu kosmetycznego i chemicznego do Państwa Środka. Stawkę obniżono z 8,4 do 2,9 proc. w przypadku środków  do pielęgnacji skóry i włosów, detergentów czy niektórych produktów medycznych i zdrowotnych.

UE