pl en cn

Zmiany w chińskim zagłębiu replik dzieł sztuki

2019-05-22

Dafen, zwane Wioską Malarstwa Olejnego, znane jest z wytwarzania kopii słynnych obrazów - wyprodukowano tu miliony replik dzieł Van Gogha, Claude Moneta i Pablo Picassa. Ich rynek zbytu to głównie kraje zachodnie - szacuje się, że 80 procent obrazów olejnych eksportowanych z Chin pochodzi z Dafen.

W wiosce mieszka ponad 8000 malarzy. Jednym z nich jest Zhao Xiaoyong, który w ciągu 20 lat wykonał ponad 100 000 replik prac van Gogha. Przemysł malarski zakorzenił się w Dafen w 1989 r., kiedy inwestorzy z Hongkongu starali się stworzyć ośrodek malarstwa olejnego w pobliżu. Zhao rzucił wtedy pracę w fabryce i zaczął uczyć się malarstwa od podstaw. Sprzedał swoje pierwsze prace w 1999 roku, kiedy amerykański nabywca zamówił 20 obrazów. Kolejne zamówienia przyszły szybko, co skłoniło Zhao do rekrutacji praktykantów. Mistrz i jego zespół pracowali codziennie od 13:00 do 3:00, malując po osiem sztuk obrazow dziennie. Ceny replik wahały się wtedy od 200 juanów do 3000 juanów (25-400 USD) za sztukę i były płacone od m2.

W 2008 r., kiedy recesja gospodarcza dotknęła większą część świata, drastyczna redukcja zamówień zagranicznych zmusiła Zhao do zbadania rynku krajowego. Zyski nadal jednak  spadały po 2012 r. z powodu zmieniających się gustów i rosnących kosztów. Od tego czasu Zhao i wielu innych malarzy w wiosce zrezygnowało z tworzenia replik i zaczęło rozwijać własny styl. W 2017 r. roczna wartość produkcji dzieł sztuki w Dafen wynosiła 4,15 mld juanów, ale oryginalne prace stanowiły jużod 20 do 30 procent.

Obecnie wioska Dafen staje się centrum sztuki i kreatywności - mówi Liu Yajing, dyrektor lokalnego Biura Malarstwa Olejnego. Na wsi powstaje muzeum malarstwa olejnego, teatr, centrum szkoleniowe i hotel, który ma przekształcić wioskę w ośrodek turystyczny, słynny z obrazów olejnych, handlu, szkoleń i wystaw.

Jak twierdzi Zhao, sprzedawanie własnych, oryginalnych prac jest o wiele trudniejsze niż sprzedaż replik Van Gogha. Mimo to wierzy, że pewnego dnia jego sztuka zostanie doceniona.

Chiny są obecnie jednym z największych światowych centrów obrotem dziełami sztuki, zaś prace chińskich artystów osiągają na rodzimym gruncie spektakularne wyniki. Według najnowszych danych największą cenę na licytacjach uzyskują obrazy chińskiego malarza QiBaishi i osiągają wartość ponad 930 mln RMB (ok. 135 mlnUSD). Kaligrafia autorstwa Huang Tianjin została wyceniona na 436,8 mln. RMB (ok. 64 mln USD) a obraz WangMengna 402,5 mln RMB (ok. 58 mln USD). Pomimo iż podczas pekińskich, czy hongkońskich licytacji chińscy dawni mistrzowie cieszą się niesłabnącym powodzeniem, wciąż są oni zupełnie nieobecni na rynkach zachodnich. Jedynie nieliczni chińscy artyści współcześni tacy jak: Ai Wei Wei, Liu Xiadong, Zeng Fanzhi byli w stanie przebić się na grunt międzynarodowy.

UE