11.11 – kolejny Single’s Day, kolejne rekordy
Singles Day to coroczne wydarzenie organizowane przez Alibaba Company 11 listopada. W tym roku Singles Day zaczął się już 1 listopada i trwał prawie przez dwa tygodnie. Obrót brutto towarów w tym okresie, według Alibaby, wyniósł 74,1 miliardów USD. Tak dobre wyniki sprzedażowe wskazują, że chińska gospodarka już zaczęła wychodzić z pandemii, w przeciwieństwie do Unii Europejskiej czy innych zachodnich gospodarek. W roku 2019, gdy wydarzenie było skoncentrowane w jednym dniu, wartość sprzedaży osiągnęła 38 miliardów dolarów. Według danych StatistaPrime Day 2020 na amerykańskiej platformie Amazon w dniach 13-14 października przyniósł 10,4 miliardy USD ze sprzedaży towarów brutto. Poniżej znajduje się wykres porównujący wartość sprzedaży Singles DayAlibaby oraz Prime DayAmazonu w ciągu ostatnich pięciu lat.
W tym roku ponad 250 000 marek, w tym 31 000 zagranicznych zaoferowało promocyjne ceny swoich produktów, z których skorzystało około 800 milionów klientów. W szczytowym momencie liczba zamówień na sekundę sięgnęła 583 tys. Chińscy konsumenci wydali w tym roku najwięcej na produkty RTV oraz technologiczne. Trendy zakupowe wskazują, że w tej kategorii chińscy konsumenci postrzegają produkty krajowe za równie dobre lub lepsze niż marki zagraniczne. Jeśli chodzi o sprzedaż artykuły zdrowotnych i kosmetyków, marki zagraniczne utrzymały się na równie wysokim poziomie, jak w poprzednim roku.
Zamożni Chińczycy są znani z kupowania dużej ilości towarów luksusowych podczas podróży do Europy i Stanów Zjednoczonych. Jednak w tym roku pandemia Covid-19 ograniczyła podróże, więc chińscy konsumenci zaopatrywali się w produkty zagraniczne za pośrednictwem handlu elektronicznego. Z tego względu w tym roku również prestiżowe firmy europejskie, takie jak Balenciaga (Hiszpania) i Prada (Włochy), po raz pierwszy uczestniczyły w Dniu Singla na platformie Tmall. Dołączyło do nich około 200 luksusowych marek — ponad dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku. Dotychczas marki luksusowe niechętnie brały udział w tego typu wyprzedażach, wierząc, że zaszkodzi to ich reputacji. W tym roku, gdy sprzedaż znacznie spadła z powodu pandemii, marki z najwyższej półki przezwyciężyły swoje obawy, by móc uczestniczyć w walce o chińskich klientów stanowiących duży odsetek nabywców towarów luksusowych. Przykładowo, jubiler Cartier zorganizował pierwszą transmisję produktu online, prezentując naszyjnik o wartości 28,3 miliona dolarów.
Single’s Day to nie tylko festiwal okazyjnych zakupów, ale także wyzwanie logistyczne. Cainiao, partner logistyczy Alibaby, zlecił ponad 3000 lotów czarterowych i długodystansowych statków towarowych w celu sprowadzenia zagranicznych towarów do Chin. Wykonał również ponad 700 lotów czarterowych, aby dostarczyć zamówienia poza Chiny. Cainiao zabezpieczyło również ponad 10 000 szafek mobilnych w Chinach, aby klienci mogli odbierać zakupy bez kontaktu z ludźmi. Cainiao przetworzyło 2,32 miliarda zamówień na dostawy w ciągu 11 dni.
(źródła zdjęć: https://www.alizila.com/alibabas-11-11-shows-retail-boom-in-china/)