pl en cn

Informatyzacja gospodarki chińskiej w czasie pandemii

2020-07-08

Chiny były pierwszym krajem, którego gospodarka została wstrzymana z powodu rozprzestrzeniania się Covid-19. Jednak dzięki rygorystycznym środkom narzuconym przez władze w celu powstrzymania wirusa, jest to również pierwszy kraj, który ponownie otworzył większość swojej gospodarki. Pandemia i przedłużający się czas kwarantanny sprawił jednak znaczny spadek PKB w stosunku do zeszłego roku.

Kluczem do radzenia sobie z ograniczeniami w czasie epidemii stała się technologia, a szczególnie Internet. Wiele biznesów przeniosło swoją działalność częściowo lub całkowicie do sieci, ale także usługi publiczne musiały się przystosować do wirtualnej rzeczywistości. Jak komentuje Gary Liu, dyrektor generalny South China Morning Post: „Pandemia Covid-19 wywarła znaczący wpływ na chiński sektor komunikacyjny i internetowy, radykalnie zmieniając zachowania konsumpcyjne w całym kraju”. W Chinach, w których mieszka ponad 900 milionów użytkowników Internetu, średni dzienny czas spędzany online na osobę wzrósł w marcu do 7,2 godziny, w porównaniu z 5,6 godzin rok temu. Co ciekawe 99% Chińczyków używa Internetu za pośrednictwem smartfonów.

Z powodu kwarantanny Chińczycy nie tylko dokonywali w Internecie zakupów czy grali online. Częściej sięgali po internetowe usługi publiczne, takie jak opieka zdrowotna i edukacja. Największy wzrost użytkowników, bo aż o 300            milionów, mogły zaobserwować aplikacje zwiększające produktywność pracy. Z kolei platformy edukacyjne zyskały ponad 80 milionów użytkowników, czyli więcej niż liczba wszystkich studentów na terenie USA. Jedna z platform e-learningowych odnotowała ponad 2 miliony studentów dziennie logujących się do aplikacji w czasie pandemii, co było 100 krotnym wzrostem sprzed koronawirusa. Co ciekawe, najlepszy chiński uniwersytet techniczny Tsinghua w tym roku oferował kursy online podczas pandemii w aplikacji Douyin, znanej w Polsce pod nazwą TikTok. W dziedzinie zdrowia Chiny wdrożyły krajową inicjatywę polegającą na przydzielaniu mieszkańcom trzykolorowych kodów QR za pomocą dużych zbiorów danych w celu przypisania poziomów ryzyka zdrowotnego.

Digitalizacja tak wielu aspektów życia naturalnie sprzyja także rozwojowi technologii 5G oraz sztucznej inteligencji, będącymi ważnymi aspektami strategicznego plany Made in China 2025.  Transmisji na żywo okazała się najważniejszym innowacyjnym kanałem sprzedaży nie tylko dla znanych marek towarów luksusowych, ale nawet dla małych i średnich przedsiębiorstw handlujących produktami spożywczymi. Według raportu SCMP rynek 5G ma osiągnąć 70-85 miliardów USD w 2020 r., a liczbę abonentów 5G do końca roku szacuje się na 160-175 milionów. Światowym liderem technologii 5G jest największa chińska firma telekomunikacyjna – Huawei. Oferowana przez nich usługa zapewnia ponad 100 razy szybszy przesył danych niż przy użyciu dotychczasowej sieci 4G. Najnowocześniejsza sieć jest rozwijana we wszystkich regionach Chin, niedawno zainstalowana została nawet antena na Mount Evereście. Od początku roku w Chinach zaprezentowane zostało 30 nowych modeli telefonów obsługujących sieć 5G w przystępnej cenie. Technologia przyczyniła się także do zwalczania rozprzestrzeniania się pandemii. Przykładowo, sztuczna inteligencja była wykorzystywana do analizowania wyników badań tomografem u pacjentów z podejrzeniem koronawirusa, co usprawniło analizę.

(źródła grafiki: https://wearesocial.cn/digital-2020-china/;https://econsultancy.com/seven-key-stats-marketers-need-china-internet-report-2020-scmp/)

UE