Globalne firmy transportowe uzyskują dostęp do transportu przybrzeżnego w Chinach
W połowie maja Chiny ponownie udostępniły przybrzeżny system transportu kontenerów piggybackw Chinach, umożliwiając zagranicznym gigantom logistycznym, takim jak A.P. Moller-Maersk i Orient OverseasContainer Line, planowanie pierwszych rejsów jeszcze przed końcem maja. Według analityków posunięcie to wskazuje na chęć Chin do dalszego otwierania się po pandemii.
Jak deklaruje komitet administracyjny pilotażowej strefy wolnego handlu Lin-gang Special Area of China w Szanghaju, Chiny wprowadzą platformę handlową dla kontraktów frachtu kontenerowego. Pomimo złożonej sytuacji międzynarodowej i biorąc pod uwagę wpływ pandemii COVID-19, Yangshan Special Comprehensive Bonded Zone w Szanghaju zachęciła przedsiębiorstwa do wznowienia produkcji.
JensEskelund, chiński główny przedstawiciel duńskiego giganta spedycyjnego i logistycznego A.P. Moller-Maersk, powiedział, że zgoda dla zagranicznych przewoźników na realizację międzynarodowych połączeń jest bardzo pożądaną wiadomością i stanowi namacalny krok dla zagranicznych przewoźników w Chinach w kierunku uzyskania dostępu do rynku na wzajemnych warunkach.
W marcu i kwietniu średnia dzienna przepustowość kontenerów w terminalu w Yangshan osiągnęła 66 000 i 59 000 dwudziestostopowych jednostek ekwiwalentnych lub TEU, z których każda stanowiła odpowiednio 90 i 85 procent średniego poziomu z pierwszego kwartału.
„Pomimo niedawnego odrodzenia lokalnych przypadków COVID-19 operacje w portach były stosunkowo stabilne. Ponieważ więcej firm wznowi działalność pod koniec kwietnia, przewiduje się dalszą poprawę działalności w tym miesiącu” – powiedział Lin Yisong, urzędnik Lin-gang Special Area Administration. Już 193 firmy działające w Yangshan Special Comprehensive Bonded Zone, czyli 85 procent całości, wznowiły działalność. Mniej więcej połowa wszystkich pracowników, którzy pracują w strefie celnej, dotarła do swoich miejsc pracy fizycznie.
„Posunięcie to jest bardziej zaawansowane niż polityka transportu przybrzeżnego praktykowana w niektórych krajach. Główne gospodarki, takie jak Stany Zjednoczone i Japonia, nie otworzyły jeszcze transportu przybrzeżnego dla globalnych firm żeglugowych” – powiedział Bai Ming, zastępca dyrektora ds. badań rynku międzynarodowego w Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Gospodarki Współpraca.
Całkowity chiński import i eksport towarów wzrósł w ubiegłym roku o 1,9 procent do rekordowych 32,16 biliona juanów (4,77 biliona dolarów), pomimo światowego spadku dostaw z powodu pandemii. Mimo trudności z dostępem do kontenerów, congestion statków przed portami i wydłużeniem cyklu transportu (na trasach Azja –Europa) nastąpił niespotykany wzrost zysków (przed podatkiem) firm kontenerowych. Tak więc, w stosunku do 2021 roku Maersk osiągnął 3-razy większy zysk, jeszcze więcej OOCL 7-razy, a COSCO 8-krotny. Co ciekawe, kompanie te osiągnęły tak niesamowite wyniki przy 2-4% wzroście ilości przewożonych kontenerów.