pl en cn

Kara dla szanghajskich twórców gier

2022-07-15

Chiński regulator nałożył na szanghajską spółkę produkującą gry wideo karę w wysokości 1,1 mln juanów chińskich (ok. 750 tys. zł) za publikację nielicencjonowanych gier. Jest to jedna z najwyższych kar nałożonych na twórców gier komputerowych, która pokazuje coraz większe starania chińskiego rządu w sprawie regulacji największego na świecie rynku gier wideo.

Szanghajskie Biuro Kultury i Turystyki, które prowadziło dochodzenie w tej sprawie, skonfiskowało cały przychód, który firma uzyskała ze sprzedaży nielicencjonowanych tytułów. Nie podało ono jednak kwoty. Chiński regulator podkreśla, że do publikacji gry komputerowych, konsolowych oraz mobilnych na tamtejszym rynku wymagane jest uzyskanie numeru ISBN, nadawanego przez Narodowy Urząd Prasy i Publikacji, który jest głównym obserwatorem rynku.

Regulator nie wymienił ukaranej firmy z nazwy, jednak najprawdopodobniej chodziło o Yuhong Games, dewelopera i wydawcę trzech nielicencjonowanych tytułów, będących grami w stylu graficznym anime bazującymi na grze RPG Eileen’s Legend. Zarówno spółka Yuhong Games, jak i 9377 Games są powiązane z Shanghai Chuangsi Enterprise Development, operatorem gier online założonym w 2010 roku.

Ogłoszona kara jest jedną z największych grzywien, które nałożono na jedną spółkę za takie wykroczenie. Zgodnie z obecnymi regulacjami, które weszły w życie w 2016 roku, firmy łamiące prawo, które odnotowały więcej niż 10 tys. juanów zysku z nielicencjonowanych gier, mogą zostać ukarane grzywną opiewającą na od pięcio- do dziesięciokrotności zysków ze sprzedaży.

Poprzednie kary wymieniane są na oficjalnym kanale WeChat (jedna z głównych platform społecznościowych w Chinach) i opiewają na kwoty od 10 tys. do 700 tys. juanów. W grudniu ubiegłego roku, jeden z wydawców z prowincji Hubei, został ukarany 50 tysiącami juanów grzywny za opublikowanie gry SunnyRain Lovestory, która nie otrzymała licencji.

Dla przypomnienia: dopiero w kwietniu br. Pekin wznowił wydawanie licencji na gry wideo po 8-miesięcznym okresie, gdy żadna gra nie została dopuszczona do wydania na chińskim rynku. Miesięcznie dopuszczane jest ok. 50-70 tytułów, podczas gdy rok temu w lipcu wydano 87 licencji.

 

Źródło: https://www.scmp.com/tech/policy/article/3185285/shanghai-game-company-hit-11-million-yuan-fine-publishing-unlicensed

UE