Powstał pierwszy samolot konkurenta Boeinga i Airbusa
Pierwszy wyprodukowany w Chinach wąskokadłubowy samolot pasażerski C919 został dostarczony do China Eastern Airlines w Szanghaju 9 grudnia i ma wejść do użytku w transporcie pasażerskim na początku przyszłego roku. Certyfikat zdatności do lotu został przekazany linii lotniczej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Na pierwszym C919 znajdują się łącznie 164 miejsca, w tym osiem w klasie biznes i 156 w ekonomicznej. Po przekazaniu samolotu, poleciał on z lotniska Pudong do międzynarodowego lotniska Shanghai Hongqiao, gdzie wylądował przy zwyczajowym powitaniu salwą wodną.
Ze względu na to, że C919 jest pierwszym modelem tego typu na świecie, China Eastern musi również wykonać ponad 100 godzin lotów testowych w oparciu o pierwsze pozwolenie CAAC, aby zweryfikować i poświadczyć bezpieczeństwo operacyjne, niezawodność konserwacji i inne możliwości wsparcia operacyjnego samolotu. China Eastern zamierza wprowadzić C919 do służby komercyjnej w wielu miejscach, w tym m.in. w Szanghaju, Pekinie, Xi'anie oraz Guangzhou. Pierwsza załoga latająca C919 będzie składać się łącznie z 24 pilotów, zapowiedział przewoźnik.
Przewiduje się, że C919, który można porównać do Airbusa A320 i Boeinga B737, zakończy duopol tych dwóch producentów. Obydwie firmy wyraziły swoje wyrazy uznania w związku z dostarczeniem pierwszego egzemplarza C919 i wyrazili chęć współpracy w celu długoterminowego wzrostu sektora lotniczego. Do tej pory złożono ponad 1100 zamówień na C919 w Chinach i poza jej granicami. China Eastern formalnie nabył pierwszą partię pięciu samolotów C919 w marcu 2021 roku i przewiduje otrzymanie pozostałych zamówionych maszyn w 2023 i 2024 roku.