Bilety i linie lotnicze
Okres związany z pandemią Covid -19 przyniósł bardzo duże zmiany w ruchu lotniczym między Polską a Chinami. Według obecnie obowiązujących przepisów, do Chin praktycznie można się dostać tylko lotami bezpośrednimi z danego państwa. Tak więc w przypadku obywateli polskich są to tylko dwie linie lotnicze: LOT oraz Air China. Obydwie latają z częstotliwością 1 rejsu na 2 tygodnie, z tendencjami do częstych zmian terminów lub likwidacji wcześniej zapowiedzianych rejsów. Jest to powód bardzo wysokich cen biletów na poziomie ponad 8 tys. PLN round trip (stan na listopad 2021). Air China ląduje w Taiyuan (prowincja Shanxi około 3 godzin jazdy pociągiem lub 1 godzina lotem samolotem od Pekinu), a LOT w Tianjinie (30 min jazdy pociągiem od Pekinu).
W okresie pandemii i restrykcjami z nią związanymi ze względu na ograniczoną ilość lotów na trasie Polska — Chiny radzimy rezerwować bilety z dużym wyprzedzeniem, nawet 30-50 dni przed planowaną podróżą. Dotyczy to szczególnie trasy z Warszawy do Pekinu i związane jest dużą liczbą Chińczyków wracających do kraju.
Od maja 2012 roku Polskie Linie Lotnicze LOT wznowiły rejsy na trasie Warszawa – Pekin. Wyloty z Warszawy odbywają się we wtorki, czwartki i niedziele o godz. 16.10; lądowanie w Pekinie planowo o godz. 6.35 (czasu lokalnego) następnego dnia. Wyloty z Pekinu są w poniedziałki, środy i piątki o godz. 8.45 (czasu lokalnego). Samoloty lądują w Warszawie o 12.40 tego samego dnia. Początkowo rejsy były wykonywane przez samoloty Boeing 767, jednak jeszcze w roku 2012 LOT otrzymał najnowocześniejsze maszyny Boeing 787 Dreamliner, które zaczęły kursować od początku roku 2013. W przyszłości LOT planuje również otworzyć rejsy na liniach Warszawa – Shanghaj oraz Warszawa – Shenzhen.
Koszt biletów w obie strony jest uzależniony od pory roku, jak również momentu zakupu. W okresie jesienno—wiosennym, czyli w miesiącach wrzesień-listopad i marzec-czerwiec wzmaga się ruch grup turystycznych. Dlatego w tych miesiącach koszt biletów jest znacznie wyższy, jak również trudniej jest dostać odpowiedni bilet. Cena może się wahać od niecałych 2 tys., aż do ponad 4 tys. złotych.
Bezpośrednio z Polski do Chin można polecieć także Air China, które rozpoczęło świadczyć usługi na trasie Warszawa-Pekin 21. września 2016 r. Loty do naszego kraju obsługiwane są Airbusem A330, a odbywają się cztery razy w tygodniu.
Alternatywą dla Polskich Linii Lotniczych i Air China mogą być Lufthansa oraz Austrian Airlines. Wskazanych przewoźników cechuje wysoki poziom oferowanych usług i krótki czas pobytu na lotniskach tranzytowych. Atutem tych linii jest przede wszystkim duża częstotliwość połączeń pomiędzy Europą a Chinami. Istnieje także możliwość szybkiej zmiany daty wylotu, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów, uniemożliwiających przelot w wyznaczonym terminie. Średni koszt biletów powyższych linii lotniczych to ok. trzy, cztery tysiące złotych. redni czas lotu liniami Lufthansa i Austrian Airlines wraz z przesiadkami wynosi około 12 godzin. Przerwa na lotniskach tranzytowych (Lufthansa – Frankfurt, Monachium; Austrian Airlines –Wiedeń) trwa od 1.5 do 2 godzin.
Dla osób podróżujących bezpośrednio z Pomorza polecamy połączenia oferowane przez skandynawskie linie lotnicze SAS. Zaś w okresie od kwietnia do października także fińskie linie lotnicze FinnAir. Dla osób o ograniczonym budżecie proponujemy skorzystanie z oferty rosyjskich linii Aeroflot. Stosunkowo niskie ceny i czas podróży około 14-15 godzin (krótki czas oczekiwania na przesiadkę w Moskwie) to główne atuty tego połączenia. Jednakże pod znakiem zapytania jest serwis i bezpieczeństwo lotu.
Ze względu na dużą frekwencję osób podróżujących na trasie Europa—Chiny radzimy rezerwować bilety z dużym wyprzedzeniem, nawet 30-50 dni przed planowaną podróżą.
Aktualizacja: listopad 2021